Menu

Akumulator – co, gdzie, jak?

Jak wybrać?

 

W wielu przypadkach rozpoczynający się sezon oznacza dla właścicieli motocykli konieczność wymiany akumulatora na nowy. Jak się do tego zabrać? Można oczywiście powierzyć wszystko profesjonalistą, którzy na podstawie własnej wiedzy i dostępnych materiałów dopasują akumulator do konkretnego modelu. Możliwym jest też zakup akumulatora na własną rękę – w tym wypadku powinniśmy mieć jednak pewność, co do rodzaju i oryginalności jego poprzednika.

 

Kwasowo czy żelowo?

 

Współczesne motocykle wyposażone mogą być w jeden z dwóch rodzajów akumulatora – kwasowy albo też żelowy. Jeśli chodzi o pierwszy z wymienionych, najistotniejsza będzie regularna kontrolo zarówno poziomu, jak i gęstości używanego elektrolitu. W przypadku nowego sprzętu, wlewamy elektrolit do otworów, a następnie jak najszczelniej zamykamy (należy przy tej czynności zachować maksimum bezpieczeństwa). Uzupełnianie płynu może być dokonywane tylko i wyłącznie wodą destylowaną. W przypadku akumulatora żelowego, obsługa jest dużo prostsza – elektrolit nie wymaga bowiem uzupełniania, jedyny obowiązkiem jest okresowe doładowywanie.

Niezbędny sprzęty

 

W utrzymaniu akumulatora w dobrym stanie z pewnością pomoże nam, służący do pomiarów napięcia, multimetr. Korzystając z akumulatora kwasowego zaopatrzyć należy się także w tak zwany areometr (a konkretniej jego rodzaj przeznaczony do akumulatorów) – ten przyrząd z kolei posłuży do pomiaru gęstości elektrolitu. Kluczowym jest też, rzecz jasna, prostownik – najlepszy będzie ten automatyczny, przygotowany do obsługi akumulatorów motocyklowych.

 

Jak użyć, by nie zużyć

 

Istnieje kilka podstawowych zasad, które pomogą przedłużyć żywotności akumulatora. Pierwsza z kwestii dotyczy tak zwanych zacisków biegunowych, które powinny być utrzymywane w czystości, jak również, należy dbać o ich – odpowiednio silne – przykręcenie. Całość akumulatora także powinna być niezmiennie czysta i sucha, między innymi by uniknąć wyładowujących prądów pełzających. Ogniwa akumulatorowe winny być ładowane tak, by napięcie było równe.

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *