Menu

Mały, ale wariat – jak obsługiwać mniejszy motocykl?

Popularne 125-tki wracają do łask – zarówno dzięki możliwości szybszego przemieszczania się dzięki nim, jak również w związku z rewolucją kodeksu drogowego. Dzięki wielu ulepszeniom są w tej chwili rozwiązaniem zarówno wygodnym, jak i bezpiecznym. Co więcej, są wyjątkowo proste w obsłudze – zarówno na drodze, jak i w kwestii ich serwisowania.

 

Nie tak ślisko, jak mogłoby się wydawać

 

Kwestia oleju w 125-tkach jest o tyle „skomplikowana”, że jego objętość często nie będzie przekraczać litra, co oznacza możliwość szybkiego spadku do niebezpiecznego poziomu. Poziom oleju sprawdzać najlepiej raz na kilka setek przejechanych kilometrów. W większości modeli użyjemy w tym celu bagnetu, w niektórych zaś możliwe jest również spojrzenie w tak zwane okienko inspekcyjne.

 

Z linką przez świat

 

Linki i cięgna – do czego służą? Z pomocą pierwszych możemy sterować sprzęgłem, co do drugich – umożliwiają uruchomienie bębnowych hamulców. Przesmarowanie oraz regulacja jednych i drugich z pewnością przedłużą ich żywotność, a także pomogą uniknąć zerwania, co mogłoby być, w ekstremalnych sytuacjach, opłakane w skutkach. Dlaczego? Wystarczy wyobrazić sobie motocykl z niesprawnymi hamulcami.

Kontrola ciśnienia

 

Motocykl, podobnie jak jego właściciel, potrzebuje okresowej kontroli ciśnienia. W przypadku pojazdu będzie to ciśnienie w oponach (które – chcąc nie chcąc – czasami spada, co wynika z budowy samej opony). Wiąże się to z kwestią bezpieczeństwa na drodze (nikomu nie trzeba bowiem tłumaczyć, jak ważne są części motocyklowe takie jak opony), dlatego też najwłaściwszym rozwiązaniem będzie comiesięczna kontrola (najlepiej za pomocą osobistego miernika, dzięki temu będziemy mieli świadomość jego dokładności).

Elektryka dla laika

 

W dzisiejszych czasach elektryka 125-tek jest na bardzo wysokim poziomie. Nawet przepalenie bezpiecznika nie będzie bowiem wymagało serwisowania, gdyż z jego wymianą poradzi sobie nawet mało doświadczony motocyklista. W kwestii oświetlenia maszyny sprawa wygląda podobnie – wymiana jest dziecinnie prosta (choć, mimo wszystko, trwałość żarówek jest trochę niższa niż w przypadku samochodów).

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *