Menu

Motocykl kołem się toczy

Rzecz jasna, nie da się orzec, która z części motocyklowych jest tą najważniejszą. Wszystkie bowiem będące w dobrym stanie i połączone ze sobą tworzą całość, która pozwala nam cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą. Jednak nikt z nas nie wyobraża sobie jakiegokolwiek pojazdu, poruszającego się po drodze, bez opon. Tak jest i w przypadku motocykla – prawidłowo dopasowane opony pełnią rolę kluczową.

Oponowy zawrót głowy

Już na etapie projektowania rozwiązań, które zostaną zastosowane w nowym modelu motocykla, ustalony zostaje rozmiar opony. Wszystko zależne jest od rodzaju samej maszyny – inne opony będzie miał tak zwany motocykl off-roadowy, inny zaś typowy cruiser. Standardowo rodzaje ogumienia podzielić można na konstrukcje diagonalne (oznaczane symbolem „-”), radialne („R”) oraz diagonalne opasane („B”).

 

„Kodowanie” koła

Na ściance bocznej każdorazowo umieszczony jest zbiór wielu znaków – wydawać się on może nic nie znaczącym kodem, jednak garść podstawowych informacji pozwoli rozwikłać ową zagadkę. Pierwsze z oznaczeń wskazuje na datę wyprodukowania – tym samym, odnajdując na oponie na przykład liczbę 1416, dowiemy się, że wyprodukowano ją w czternastym tygodniu 2016 roku. Przyjmijmy, że dalszy numer wyglądać będzie następująco 150/70-17 69H. Skomplikowane? Tylko z pozoru. 150 oznacza szerokość opony (w milimetrach), 70 zaś, tak zwany profil opony (w tym konkretnym przypadku 70% ze 150mm, czyli 105mm). Myślnik dotyczy wskazanego już wyżej rodzaju opony – w tym przypadku mamy do czynienia z konstrukcją diagonalną. 17 to średnica (podana w calach). Ostatnie oznaczenie dotyczy zaś indeksu nośności (69 jest oznaczeniem stosowanym przy maksymalnym obciążeniu 325 kilogramów) oraz maksymalnej prędkości (H – 210 km/h).

Kiedy i jak zmienić?

 

Przy wymianie opony najwłaściwszym rozwiązaniem będzie zastosowanie takiego rodzaju opony, który również producent uznał za najlepszy w tym wypadku. Jego zmiana może bowiem wpłynąć nie tylko na komfort jazdy czy wytrzymałość samej maszyny, ale także na bezpieczeństwo kierującego. W danej kategorii odnajdziemy zapewne wiele różnych modeli – w tej kwestii jednak oszczędność jest niewskazana. Chodzi przecież o nasze bezpieczeństwo! Warto więc postawić na dobry jakościowo i polecany model. Kiedy zaś dokonać zmiany?

Przede wszystkim na bieżąco należy kontrolować ciśnienie w oponach, a także sprawdzać, czy na ich powierzchni nie pojawiły się niebezpieczne ubytki. Istotna jest też wysokość bieżnika – w motocyklach nie może być mniejszy niż 1,6mm, w skuterach zaś – mniejszy niż 1mm.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *